> وبلاگ دانشجویان اطلاع رسان پزشکی اصفهان

وبلاگ دانشجویان اطلاع رسان پزشکی اصفهان
 

گزارش تصویری هشتمین همایش چهره های ماندگار: مراسم تجلیل از «دکتر جعفر مهراد»
هشتمین همایش چهره های ماندگار، شامگاه پنجشنبه مورخ 27 آبان 1389 در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور دکتر جعفر مهراد، چهره ی علمی رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی، برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، شامگاه پنج شنبه مورخ 27 آبان 1389 در میان 25 چهره علمی، ادبی و هنری معرفی شده در هشتمین همایش چهره های ماندگار، از دکتر جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، به عنوان چهره ماندگار رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی تجلیل شد.

 

                                                                           علی مردانی نژاد



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 آذر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

کتاب بسان شاخه ای است که در کویر زندگی بر تمام ابعاد حیات انسان سایه انداخته است.

کتاب چونان باران رحمتی است که هر انسانی می تواند از آن سیراب شود و مزرعه زندگی خویش را آباد سازد. کتاب، صحنه تصویر شکست ها و پیروزی های انسان است و روایت گر شادی ها و تلخی ها.

کتاب معدن تجربه های گذشتگان است و چشمه جوشان علم و معرفت.

پس بیاییم از این باران رحمت سیراب گردیم و ذخیره ای برای خود برگیریم که به گفته جامی، شاعر توانای فارسی:

انیس گنج دانایی کتاب است                         فروغ صبح دانایی کتاب است
 

ما، دانشجویان و گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نیز این فرصت را غنیمت شمرده و ویژه برنامه ای با عنوان "ردپای کاغذی" به منظور گرامیداشت این هفته تدارک دیده ایم.

باشد که ارزش لحظه های انس با این رفیق مهربان را به خوبی بدانیم.

یاعلی

بدرود




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 22 آبان1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

آیا مایلید تغییرات وب سایت دانشگاهتون را از سال 2001 ببینید؟

برای این کار به سایت internet archive مراجعه و آدرس وب سایت دانشگاه(و یا هر سایت دیگری) را در باکس جست و جو وارد کنید.

http://www.archive.org

استفاده ویژه از این وب سایت، در مواقعی است که نیاز به اطلاعات گذشته­ی وب سایتی خاص دارید اما صفحه مورد نظر تغییر کرده و یا حذف شده است. البته باید بگم در این وب سایت آرشیو هر سایتی را پیدا نمی­کنید. در ضمن این وب سایت موارد  استفاده­ دیگری هم دارد که اگر میخواهید راجع به آن بیشتر بدانید به قسمت IA about  آن مراجعه کنید.

پی نوشت: فکر می­کنم به دلیل فشار کاری، این آخرین مطلبی باشه که برای وبلاگ ارسال می­کنم. اوایل مهر ماه حس کردم وبلاگ شور و نشاط قبلی خودش را از دست داده. به همین دلیل، با شما بودن را وظیفه خودم دونستم. ولی الان مطمئن هستم که پرشورتر از قبل به فعالیت ادامه میدید. کماکان سعی خواهم کرد اخبار مهم را در اسرع وقت در اختیار وبلاگ قرار دهم.

مطمئن هستم هر موقعی که به وبلاگ سر بزنم، سرزندگی و نشاط را در آن خواهم دید.

یادها فراموش نخواهند شد، حتی به اجبار! و دوستی ها ماندنی اند حتی با سکوت!

با آرزوی بهترین ها برای شما

راضیه زاهدی  

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 19 آبان1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

 

کتابخانه امام خمینی (ره) ششمين دوره مسابقات اطلاعات تخصصی کتابداری را با همکاری و مشارکت  خانه كتاب، شركت اطلاع رساني كتابدار و انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران، شركت نرم افزار كتابخانه‌اي پارس آذرخش و شركت كتابداري و اطلاع‌رساني پيام برگزار می کند.

                                                                                                                                

سؤالات مسابقه از سایت انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران به نشاني  www.ilisa.ir و يا سايت فرهنگسراي اميد به نشاني    www.Farhansara.ir قابل دسترسی می باشد.

لینک مستقیم: http://www.ilisa.ir/Files/Docs/question6.doc

     مهلت ارسال: 20 آذر ماه

شایان ذکر است سؤالات این مسابقه توسط اساتید مطرح رشته طراحی شده است.

به 30 نفر از کسانی که بیشترین پاسخ صحیح را ارسال نمایند لوح تقدیر و جوایز ارزنده ای به رسم یادبود، در مراسم اختتاميه در تالار سراي اهل قلم با حضور دست‌اندركاران و اساتيد محترم رشته كتاب و كتابداري اهداء خواهد شد.

 

با تشکر ویژه از سرکار خانم شهرزادی بابت اطلاع­رسانی پیرامون مسابقه


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 19 آبان1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

برای انجام یکی از پژوهش های کلاسی با موضوع بررسی آموزش کتابداری در انگلستان، مشغول جستجو در سایت گروههای کتابداری انگلیس بودم که به مطالب جالبی رسیدم. تعداد گرایش رشته کتابداری(یا هر چیز دیگه ای که شما دوست دارید صداش بزنید) در دانشگاه های انگلیس.

 در اینجا فقط گرایش­های رشته کتابداری در دانشگاه سی تی لندن (City University London) را میارم(برای اینکه زیاد نشه و حوصلتون سر نره).

Department of Information Science

  Ø  School of Informatics

  • E  MSc in Information Science
  • E  MA / MSc in Library Science
  • E  MA/MSc in Information Management in the Cultural Sector
  • E  MSc in Information Systems and Technology
  • E  MSc in Information Systems
  • E  MSc in Information Management

  Ø  giCentre - Department of Information Science

  • E  MSc Geographic Information Systems (discontinued for new entry from 2010)
  • E  MSc Geographic Information Management (discontinued for new entry from 2010)

جالبه نه؟؟؟

من تا الان فقط 2 دانشگاه را بررسی کردم که مجموع گرایش های کتابداری در این دو دانشگاه میشه 13 تا.

این تعداد را با تعداد گرایش های رشته در کشور مقایسه کنید و خودتون نتیجه بگیرید.

ولی باید بگم در این تحقیق به مطالب دیگه ای هم رسیدم. وضعیت کشور انگلیس هم تا حدود سال 1990 مثل الان ما بود.

ادامه نتیجه گیری با خودتون       

موفق باشید

راضیه زاهدی

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 آبان1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
محورهاي كلي همایش:

1- نوآوري در علوم پيراپزشكي
 
2- اخلاق حرفه اي و حقوق بيمار در علوم پيراپزشكي
 
3-علوم آزمايشگاهي

4-هوشبري

5-راديولوژي و راديوتراپي

6-كتابداري و اطلاع رساني پزشكي

7-مديريت خدمات بهداشتي درماني

محورهای اختصاصی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی:

1- علم سنجي در حوزه علوم پزشكي

 2- مجموعه سازي منابع چاپي و الكترونيكي

3- سازماندهي و فهرست نويسي منابع چاپي والکترونیکی

4- نقش IT در توسعه خدمات و فعاليت هاي كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی پزشکی
 
روش تهيه و ارسال مقاله:
 
1- خلاصه مقاله حداكثر در 250 كلمه و در محيط word xp/word 2007 تايپ شود.
 
2- خلاصه مقاله حاوي بخش هاي عنوان ، مقدمه و هدف ، روش كار ، يافته ها ، بحث و نتيجه گيري و كليد واژه باشد .
 
3- نام نويسنده (نويسندگان) در صفحه خلاصه مقاله پس از عنوان درج شده و هم چنين همراه با آدرس پستي ، شماره تلفن ، آدرس الكترونيكي و دورنگار و نام نويسنده پاسخگو در صفحه جداگانه آورده شود.
 
4- آخربن مهلت جهت ثبت نام و ارسال خلاصه مقالات تا آخر آذر ماه 1389 مي باشد.
 
به شركت كنندگان و ارائه دهندگان خلاصه مقاله در همايش گواهي معتبر از سوي دانشگاه علوم پزشكي تهران اهداء خواهد شد
 

اطلاعات بیشتر:

http://paramed.tums.ac.ir/farakhan.asp

 راضیه زاهدی

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 9 آبان1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار میکند:

                         اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت

The 1st National Congress on Critical Thinking & Health System

                                      03 اسفند 1389  الي 05 اسفند 1389

محورهای همایش:

- مبانی نظری تفکر انتقادی
- تفکر انتقادی و آموزش علوم سلامت
- تفکر انتقادی و ارائه خدمات سلامت
- چالش ها و راهکارهای توسعه تفکر انتقادی
- پیامدهای فردی و اجتماعی توسعه تفکر انتقادی

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 

http://seminars.mui.ac.ir/signup/showsem.phtml?confcode=120#top

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 26 مهر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

به همت نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و مركز تحقيقات سياست علمي كشور همايشي در حوزه يادگيري مادام العمر و ترويج علم از طريق كتابخانه هاي عمومي برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به نقل از اداره كل پژوهش و نو‌آوري نهاد‌،اين همايش با عنوان «كتابخانه هاي عمومي و يادگيري مادام العمر: رويكردي به ترويج علم» در آبان ماه سال جاري اجرا مي شود.

مهدیه میرحسینی

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 25 مهر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

مدير كل امور عمراني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي گفت: خرداد 90، نخستين همايش مهندسي معماري كتابخانه‌هاي عمومي ايران در سه محور برگزار مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، اميرهاشم قوانلو با اعلام اين خبر گفت: ارايه تجربيات مهندسان معمار در ساخت كتابخانه‌ها، مسابقه طراحي معماري كتابخانه‌ها و بررسي وضعيت معماري موجود كتابخانه‌ها محورهاي اصلي همايش است. در اين همايش دوروزه تجربيات مشاوران، طراحان و كارفرمايان در ساخت كتابخانه‌هاي عمومي دريافت  و به طرح‌هاي برتر درحوزه‌هاي معماري نما،‌ فضاي داخلي و نماي منظر جايزه اهدا مي‌شود.

 مدير كل امور عمراني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي با بيان اين‌كه مقاله‌هاي برتر با موضوع محورهاي همايش به چاپ مي‌رسند، افزود: هدف اصلي از برگزاري اين همايش معرفي كتابخانه ديجيتال از نظر مهندسي معماري است. در اين راستا فرم‌هاي نظرسنجي درباره وضعيت كتابخانه‌هاي موجود در اختيار سه قشر كتابداران، كاربران كتابخانه‌ها و مهندسان معمار قرار مي‌گيرد و نتايج تحليل محتواي آن در همايش ارايه مي‌شود.

مهدیه میرحسینی


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 25 مهر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

 

درود بر جامعه کتابداری ایران زمین

گزارش کوتاه از اولین همایش ملی دانشجوی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت که در 21 و 22 مهر 1389 در دانشگاه ایران برگزار شد به همراه خاطرات خوب و بد این کنفرانس در این تاپیک ارائه میکنم امیدوارم در اتمام این متن همانطور که خودم به رشته ای کتابداری بیشتر از قبل افتخار کردم دوستان من نیز به خود ببالند که در این رشته در حال تحصیل هستند.

همایش روز چهارشنبه 20 مهر اغاز شد که خوب من و همکارم از ساعت 5 صبح با سرمای کشنده تهران توی ترمینال ارژانتین منتظر شدیم تا افتاب بالا بیاد و به سمت سالن همایش های رازی کنار برج میلاد بریم

ساعت 7.30 به سالن رسیدیم برای پذیرش که با صحنه عجیب از صف طولانی نویسندگان همایش روبرو شدیم

که منتظر پذیرش بودن

برای بنده بسیار جای تعجب داشت یک همایش دانشجوی حدود 75 مقاله به صورت سخنرانی در دو رو و نزدیک به 600 مقاله به صورت پوستر پذیرفته کرده بود ما انتظار می دادیم که این همایش دچار مشکل بزرگی بشه با این همه پذیرش مقاله اصلا باور کردنی نیست این مقدار مقاله در دو روز بگذریم من رفتم توی صف طولانی پذیرش مقاله به صورت پوستر ایستادم حدود 30 دقیقه بعد نوبت من شد تا پذیرش بشم که جوابی که من داده شد این بود

"" شما نوسنده اصلی هستید یا همکار"" من گفتم همکار گفتن اقا اشتباه توی صف ایستادید لطفا برید و قسمت دیگه ای رو به من نشان دادن و منم کوله بارم رو برداشتم و رفتم قسمت همکاران تا اونجا پذیرش بشم برای من خیلی جای تعجب بود که نویسنده همکار و اصلی رو از هم جدا کرده بودن اما گفتیم شاید سیستم جدید اجرا کردن که ما نمیدونیم چطوریه هیچی ما رفتیم و توی قسمت همکاران مقاله ایستادیم و پذیرش بشیم اولین چیزی که من گفتن اقا لطفا نیم ساعت صبر کنید هنوز لیست شما ها مشخص نیست

هیچی گفتیم باشه صبر کردیم تا لیستمون درست شد بعد گفتیم خوب کارت شرکت رو در همایش بهم بدید دوستان فرمودند که هنوز کارت برای همکاران مقاله صادر نشده گفتیم اشکال نداره

گفتیم خوب بعدا میگیریم

به نویسندگان مقاله در موقع پذیرش یه کیف لپ تاپ و کتاب کنفرانس رو تحویل میدادن کیفهای خوشکلی بودا گفتیم چه کیف خوشکلی رفتیم که کیفمون رو بگیریم دیدم بهم یه کیف داده کرمی و قهوه ای بد رنگ بهم میگن اقا این هدیه کنفرانس به شما گفتم دوست عزیز ببخشید این کیف چرا خالیه و چرا از اونا نمیدید گفتن نه اخه شما همکار دوم هستید با یه لحنی حرف زدن من حس کردم همکار دوم بودن جرمه گفتم واه چه ربطی داشت گفت اینطور برنامه ریزی شده گفتم لااقل کتاب همایش رو بدید ما که برای کیف و این چیزا نیومدیم گفتن نه به شما نمیتونیم بدیم

با یه بدبختی پذیرش شدیم گفتیم انشالله توی کنفرانس دیگه مشکلی نداریم اولشه خوب اخه همایش دانشجوی بود گفتیم شاید اولین همایش دچار مشکل هستند اما در انتها ضربه ای که این همایش به جامعه علمی ایران رو زد را در قالب ساده و خاطره ای براتون میگم

کنفرانس اغاز شد ریس دانشگاه علوم پزشکی ایران ، مشاور وزیر بهداشت و دبیر اجرایی همایش سخنرانی کردن و تا ظهر همایش طول کشید بعدم جای همه دوستان خالی رفتیم ناهار و موقع ارائه پوستر ها رسید

ما کار تحقیقاتیمون رو که شش ماه کار کرده بودیم و با 35 رفرنس انگلیسی ترجمه کرده بودیم و اماده کرده بودیم و با طراحی 72 ساعته من برای پوستر نصب کردیم و خوب از همون اول استقبال خوبی از پوستر شد و جای تعحب برای همه بود که چرا من کتابداری هستم و توی این همایش شرکت کردم و خوشبختانه کمترین کاری از دستم بر اومد این بود که توضیح بدم رشته کتابداری واقعا چیست و همه خوشحال و تبریک به خاطر این که این رشته میتونه اینقدر به جامعه علمی کمک کنه با لبی خندان رفتن

عصر اون روز هم با ارائه سخنرانی ها در حوزه بهداشت شروع شد

اما متاسفانه به خاطر تعداد زیاد سخنران ها فقط سخنرانها مقاله ارائه میدادن و سخنران بعدی سخنرانی میکرد و هیچ پانل  برای پرسش و پاسخ برای مقالات ارائه شده در نظر گرفته نشده بود

عصر همون روز بازدید از برج میلاد بود که نویسندگان مقالات چه به صورت پوستر و چه به صورت سخنرانی رو میبردن و بازدید میکردن

زمانی که من رفتم برای ثبت نام به من گفتن که چون شما نویسنده دوم مقاله هستید حق بازدید رو ندارید و تنها نویسندگان اصلی مقاله حق بازدید دارند

دلیل این رفتار رو جویا شدم که گفتن که این دستور از بالاتر هست و ما هم باید ابلاغ کنیم

خوب دوستان به بازدید رفتن من هم با دوستان در تهران جای همه شما خالی رفتم پیتزا پدر خوب واقعا عالی بود

زمان برگشت و مراجعه مجدد به محل همایش برای رفتن به اسکان متوجه شدیم که اسکان در اردوگاه شهید باهنر هست که تا محل کنفرانس حدود یک ساعت فاصله داره خوب ما حرکت کردیم برای اردوگاه و ساعت 22 رسیدیم اونجا شب سردی بود اما خوب همین که از ساعت 4 صبح تا 22 خسته بودیم هر جا بود میخوابدیم

رفتیم توی اردوگاه دیدم یه سری کلبه برامون اماده کردن که هر کدوم فقط 5 نفر جا داشت اما همینطوری 10 نفر باید میرفت داخلش یه نیم ساعتی منتظر بودیم باید چیکار کنیم اخه درها هم قفل بود همه یخ کرده بودیم بالای تهران بود روی یه تپه بود هیچی اومدن گفتن اشتباه اومدید باید بریم یه قسمت دیگه اردوگاه

حالا همه راه افتاده بودن و منم با یه ساک بزرگ و سه تا کیف و یه پوستر دنبالشون، خیلی وحشتناک بود اما خوب رسیدیم یه سری اتاق گذاشته بودن همه مستقر شده بودن من بودم و سه تا محقق دیگه از علوم پزشکی اصفهان و سمنان من رفتم و یه اتاق بالا بود گرفتم و گفتم بچه ها اینجا چهارنفرست نرفته بودم داخلش که دوست اولی رفت داخل ترکید از خنده دومیش رفت روده بر شد سومی رفت شکه شد خودم رفتم ترکیدم من فکر کرده بودم اتاقش 4 نفری هست اتاق 75 تا تخت داشت .

توی کنفرانس نه به این  نویسنده های همکار خیلی احترام گذاشته بودن همه منو به عنوان نویسنده دوم میشناختن اونجا اخه تابلو بودیم دیگه و یه سری قوانینی که تا به حال اجرا نشده بود رو روی ما اعمال کردن  هر کسی نویسنده دوم بود کیفش فرق میگرد و پایه خنده همه شده بودن

منم یکمی شیطونیم گل کرده بود گفتم شاید قوانین دیگه ای هم باشه بهمون نگفتن بذار من بپرسم

هر مسئول اجرای همایش رو میدیدم میگفتم اقا اجازه نویسنده دوم میتونه سوار ماشین بشه یا باید پیاده بیاد؟

اخر شب رفتم در اتاقشون ببخشید مزاحم میشم نویسنده دوم میتونن بخوابن یا باید بیدار باشن؟

صبح اول صبح ساعت 6 رفتم در زدم خواب بودن گفتم ببخشید نویسنده دوم میتونن مسواک بزنن یا نمیتونن؟

نیم ساعت بعدش دوباره ببخشید نویسنده دوم میتونن صحبونه بخورن یا نه؟

هر اتفاقی افتاد من سوال کردم نویسنده دوم میتونن اینکارو انجام بدن یا نه؟

اخرش من گفتم قطعا نویسنده دوم ها رو مثل اخراحی ها میزارن و اروم میرن زود تر از همه رفتم دم در وایستادم تا بیان

اخرش مسئول اجرای تا منو میدید فرار میکرد

رفتیم کنفرانس ؛  ماشالله اونقدر کنفرانس جالبی بود که دلم نیومد بمونم تا رسیدیم  من همون اول رفتم کتابخونه ملی یه گشتی زدم واقعا جالب شده بود

همه ورودی های کتابخونه ملی امسال گیت گذاشته بودن و برای ورود به هر بخش باید کارت عضویت داشته باشید کار بسیار جالبی بود انشالله دوستای جدید الورود میرن و این سیتستم رو میبنند فقط خیلی پیاده روی داشتیم اخه اون تپه رو باید پیاده بالا میرفتیم تا میرسیدیم

اما واقعا قسمت های که مخصوص کتابداری و رشته خودمون هست چقدر ارامش بخش هستن

بعد کتابخونه ملی رفتم دانشگاه الزهرا یه کنفرانس زبان انگلیسی بود بسیار جالب برگزار شد

و بعد اون دوباره مراجعه کردیم به همایش و تا مراسم اختتامیه اونجا بودیم و تموم شد و ساعت 23 برگشتیم اصفهان

این خاطره این کنفرانس بود درسته خیلی دردناک و وحشتناک بود اما جدای از خاطرات, تحلیلی علمی که من از این کنفرانس داشتم و نقدی که بر این کنفرانس داشتم  رو به صورت علمی این قسمت می نویسم. امیدوارم این نوع کنفرانس ها سالهای اینده و در جامعه علمی ما برگزار نشه و امیدوارم این نوع تدابیر اجرایی دیگه تکرار نشه.

من تا الان اکثر همایش های رشته خودم و رشته های وابسته به رشته خودم به صورت دانشجوی، منطقه ای ، ملی و بین المللی مقاله داشتم و سخنرانی داشتم اما تا کنون مثل این همایش ندیده بودم من برای اولین بار همکار مقاله بودم

در این همایش تعریف جدیدی از نویسنده همکار ارائه دادن که جای بحث و نقدهای زیاد بر این کنفرانس خواهد داشت.

در مباحث روانشناسی یک اصل وجود داره به نام اثر تقدم که بدین معنی هست اولین اتفاق یا دیدار شما در ذهن شما حک خواهد شد و تغییر اون بسیار سخت صورت می پذیره. این اصل رو اینجا مطرح کردم برای اینکه شما تصور کنید اگر اثر تقدم به صورت منفی در یک جامعه علمی و در یک همایش ملی ایجاد شود این تاثیر منفی در ذهن و افکار اشخاص و جامعه علمی تا سالهای سال میتواند باقی بماند و این بر روی تولید علم در یک رشته تخصصی و علم یک کشور میتواند تاثیر بسیار بگذارد به عنوان مثال تصور کنید یک سری دانشجو برای بار اول بعد تحقیقات فراوان مقاله اشون در یک همایش پذیرفته میشه و اینها بسیار مسرور هستند که تونستد تولید علم کنند و وارد همایش میشن اینها برای بار اول با این صحنه رو برو میشند که نویسنده اصلی تمام کار مقاله رو انجام داده و نویسنده همکار هیچ ارزش علمی و اجتماعی نخواهد داشت این تصور در ذهن این دانشجو ایجاد می شود و این دانشجو به خاطر این خاطره نامیمون شاید هیچ گاه دیگر اقدام به نوشتن مقاله نکند مسئول این نشکفتن ایده های محقق ها کیست؟

بنده منکر این نیستم که هیچ کنفرانس نمیتواند بی اشکال برگزار شود. اما میتونیم همایش و کنفرانسهای با درصد اشتباه کم برگزار کنیم. همایشی که بنده شرکت کرده بودم دارای نقاط قوتی بود یک از اونها این بود که دانشجویان کارشناسی این همایش رو برگزار کرده بودن در این سطح اما نقاط ضعف این همایش بسیار بالاتر از فواید این  بود. که تک تک به این مسائل می پردازم و شرح میدم.

مشکل اصلی این کنفرانس که من حس میکنم جامعه عملی کشور رو دچار مشکل خواهد کرد اگر این روند ادامه پیدا کنه و اینده گان مارا تحت تاثیر قرار خواهد داد

هدف قرار گرفتن نویسندگان اثار علمی بود

هر مقاله علمی در گذشته تک نویسنده بودن آن بسیار با ارزش بود

اما با ورود رشته های گوناگون و تولید علم بالاتر و انفجار اطلاعات و عوامل دیگر موثر بر نوشتن یک مقاله محققان به این مهم دست یافتند که مقالات چند نویسنده ای بسیار با ارزش تر از مقالات تک نویسنده ای است زیرا که این مقالات حاصل فکر جمعی است و بسیار دقیق تر می باشد.

اما تعریفی که این همایش به من و حدود 800 محقق ایرانی ارائه داد بسیار متفاوت تر از چیزی بود که دنیایی علمی ان را اثبات کرده بود.

تعریفی که دبیرهای اجرایی و علمی این همایش به بنده ارائه دادن زمانی که من از اونها پرسیدم چرا با نویسنده دوم اینگونه باید رفتار بشه چند تعریف رو لطفا توجه بفرمایید:

به خاطر احترامی که این افراد قائل می باشم از اوردن فامیل هاشون پرهیز میکنم

جناب اقای( ک...) دبیر اجرای همایش : مقاله علمی مقاله ای است که فقط نویسنده اصلی آن اهمیت دارد زیرا که یک دانشجو مقاله مینویسد و چون دوستان صمیمی دارد در محیط خوابگاه و دانشگاه اسم این افراد رو همینطوری در مقاله مینویسد. تا این افراد هم در همایش شرکت کرده باشند.

جناب اقای ( م...) دبیر اجرایی همایش : در جواب سوال من که چرا به نویسندگان دوم این همایش هیچ گونه حکم ارائه مقاله داده نمیشود فرمودند که چرا چند نویسنده ای نوشتید برید تک نویسنده ای بنویسید اینطور بهتره. و زمانی که بنده از ایشون سوال کردم چند مقاله علمی داشته اید در کنفرانس یا مجله ایشون در جواب بنده فرموند تا کنون هیچ کار علمی انجام نداده ام. و متاسفانه متاسفانه که جای گریه دارد این است که محققی از شیراز که به این وضع شاکی بودن با ایشون صحبت کردند در جواب به ایشون فرموند که اشکال نداره کم کم شما یک ناهار و شام اینجا خوردید من و همه دوستان دهنمون باز مونده بود از نوع صحبت ایشون...

بنده یک پیشنهاد به دبیر علمی همایش دادم و این بود که بهتره یک مدخل جدید در لغت نامه دهخدا و معین با نام نویسنده همکار بنویسیم و یکی از تعاریف اقای ک و م رو بذاریم قطعا پیشرفت علمی خواهیم کرد.

تا کنون من در جامعه علمی تبعیض رو ندیده بودم اما اینجا واقعا دیدم

تصور کنید نویسنده دوم باید کیفی رو به همراه داشته باشه که رنگ ش کاملا متفاوت باشه بدون برنامه زمان بندی همایش، بدون همراه کتاب همایش، عدم ورود به برج میلاد، و مهمترین پارامتر عدم صادر شدن گواهی ارائه مقاله برای این افراد  که این نوع تبعیض واقعا جای شگفتی در همایش های ما در ایران را دارد.

اما دو تا سوال باید اینجا پاسخ داده بشه که واقعا جایگاه نویسنده همکار در ایران چگونه است؟

آیا ما در قبال دانشجوی که برای اولین در کنفرانس شرکت میکنه و این نوع صحنه ها رو مشاهده میکنه و برای همیشه از جامعه علمی دور میشود مسئول نیستیم؟

در طول همایش 90% از شرکت کنندگان در این همایش از نوع برخورد و بی احترامی که به جامعه علمی صورت گرفته بود ناراحت و شکایت میکردند. من با چند نفر از محققین جوان که برای اولین بار صحبت میکردم در مورد نوع همایش اونها تصوراتی که از یک کنفرانس داشتن رو برای من ارائه کردند اما تصمیم گرفته بودند به خاطر بی احترامی های که به اونها شده بود دیگه توی هیچ مقاله ای شرکت نکنند.

عده ای برای بیان اعتراض از مسئولین همایش زمانی را در انتهای کنفرانس خواستار شدند اما مسئولین اجرای همایش اعلام کردند حق هیچ گونه سوال ندارید این در جامعه علمی سانسور محسوب میشود و دنیای علم با سانسور علمی در تناقض است .

بنده چندین بار در این کنفرانس تقاضای ملاقات با دبیر علمی همایش جناب دکتر کرمانی شدم اما متاسفانه ایشان از این نشست خودداری کردند و حاضر نشدند تا ایراداد و نقدهای همایش رو برایشان توضیح بدهم که در نهایت در مراسم اختتامیه بعد از سخنرانی اقای کرمانی و زمانی که جایگاه در حال پایین امدن بودن من تنها زمان مناسب رو جهت پرسش سوال خودم و نشان دادن کنفرانسهای علمی و رشته خودم مناسب دونستم و سوال خودم رو مطرح کردم

که متاسفانه علاوه بر اینکه ایشون نتونستن جواب بدهند سریعا مجری برنامه مبحث رو عوض کردند و نگذاشتند که سوال من به اتمام برسد اما خوشبختانه سالن پر از محققین در علوم پزشکی به خاطر صحبت ها و سوال من شروع به تشویق من نمودند .

درانتهای کنفرانس برای بار دوم هم جناب دکتر کرمانی حاضر به با من نشدند چون جواب قانع کننده ای نداشتند.

چند نکته مهم باید از این کنفرانس ارائه کرد

یک همایش دانشجوی آن هم برای بار اول به صورت ملی دانشجوی نبایستی به این تعداد مقاله میپذیرفت که نتواند انرا به خوبی اداره کند و این باعث شکست برای همایش خواهد بود.

نویسنده گان همکار در انجام یک مقاله پست های حساسی رو به خاطر توانایی خود انجام میدهندکه شاید یک نفر هرگز نتواند یک مقاله رو به اتمام برساند پس بایستی در جامعه علمی مورد تکریم و احترام قرار بگیرد.

همایش های علمی در کشورمان بایستی به سمتی برود که باعث افزایش تولیدات علمی بشود نه باعث دلسرد شدن نگارنده های مقاله و کاهش تولید علم.

امیدواریم که در سالهای اینده از این همایش ها در کشور را مشاهده نکنیم

در نهایت با یک جمله صحبت های خودم را به پایان می رسانم

ای کاش در دفتر قطور زندگی سطری باشیم به یادماندنی نه حاشیه ای از یاد رفتنی

 

علی مردانی نژاد

دانشجوی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 مهر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
همایش تخصصی "مدیریت بهینه پورتال و وب سایت" به تلاش انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی در 21 مهرماه 1389 برگزار خواهد شد.

این همایش تخصصی با تلاش انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی (IRASIS) و با همکاری و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی، شرکت مخابرات ایران، مرکز آموزش همشهری، انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، شرکت توسعه مدیریت شریف- وابسته به دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.

محور های اصلی این همایش عبارت است از:

  • روند توسعه وب تا وب 2، با نگاهی به آینده
  • مختصات یک وب سایت خوب
  • معرفی زیر ساخت یک پورتال نمونه (Life Ray)
  • مدیریت، نگهداری و تولید محتوای وب سایت و پورتال
  • امنیت دروب سایت و پرتال
  • موانع و چالش های توسعه وب سایت و پوررتال در ایران
  • الگوهای مدیریتی و ارتباطی در فضای جدید: کارکرد وب سایت و پورتال

برنامه های همایش شامل ارائه سخنرانی های کلیدی توسط اساتید برجسته، برگزاری کارگاه های آموزشی و تخصصی و برگزاری نمایشگاه جانبی خواهد بود.

سخنرانان اصلی همایش، دکتر کاظم معتمد نژاد (استاد دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس انجمن)، دکتر شهیندخت خوارزمی(عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی)، دکتر یحیی تابش (عضو هیأت علمی دانشگاه شریف)، دکتر علی اکبر جلالی (عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت)، دکتر یونس شکر خواه(عضو هیأت علمی دانشگاه تهران)  خواهند بود.  

علاقه مندان جهت شرکت در همایش می توانند به وب سایت همایش به نشانی  www.portal-conf.ir مراجعه فرمایند و فرم ثبت نام را تکمیل نمایند.

نشانی دبیر خانه همایش، تهران: خیابان دکتر شریعتی ، بالاتر از پل رومی، شماره 1725، واحد 47،.صندوق پستی:6815-19395 است. 

فرزانه همتیان
 
 
 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 شهریور1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با اعلام این خبر افزود: از کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد علاقمند به موضوع پژوهش در کتابداری که در مرحله انتخاب موضوع پایان نامه  هستند در خواست می شود  تا تمایل خود و تایید دانشگاه شان را در زمینه اجرای موضوع های «بررسی موضوعی پژوهش های کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال های 1385-1389» و « بررسی موضوعی پژوهش های کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های دانشگاه آزاد اسلامی در سال های 1385-1389» به دفتر انجمن و یا به آدرس پست الکترونیکی meh.hafezi@gmail.com ارسال دارند تا زیرنظر این کمیته، پژوهش های مذکور را به اجرا درآورند. 

منبع: لیزنا

فرزانه همتیان


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 شهریور1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

رضا کشانی، مسئول بخش کتابخانه دیجیتال کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، ضمن اعلام این خبر به خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، در خصوص ضرورت ایجاد این کتابخانه گفت: امروزه با گرايش کتابخانه ها و مراکز اطلاع  رساني به منابع  و خدمات ديجيتال، کتابخانه مرکزي شهرداري اصفهان با ايجاد و راه اندازي کتابخانه ديجيتال و همچنين با درک اين واقعيت  اقدام به مديريت، گرداوري، سازماندهي، تفسير، پردازش  و اشاعه منابع ديجيتال  نموده است. کتابخانه ديجيتال  شهرداري اصفهان با هدف دسترس پذير سازي منابع اطلاعاتي در  هر زمان و هر مکان و همچنين توسعه فرهنگ مطالعه و تحقيق بين شهروندان  ايجاد شده است.

 

وی افزود: دسترسی به پورتال کتابخانه ديجيتال شهرداري اصفهان از طریق نشانی اینترنتیwww.dlem.ir ، www.dlim.ir امکان پذیر است.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 شهریور1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

 

خانم ابراهیمی، مسئول تهیه و تأمین منابع گویا در کتابخانه مرکزی و دیجیتال شهرداری اصفهان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) در خصوص فعالیت های کتابخانه مرکزی در این زمینه گفت: تأمین و تهیه منابع گویا در ابتدا ویژه روشندلان راه اندازی گردید. به مرور زمان و ضرورت آشنایی و استفاده جامعه با این منابع برنامه هایی جهت اجرای این طرح ویژه عموم شهروندان در دستور کار قرار گرفت.

 

وی افزود: تأمین منابع گویا ویژه روشندلان در بخش دیجیتال سازی و گویا سازی کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان انجام می گیرد و ارائه خدمات به این عزیزان به کتابخانه حضرت فاطمه الزهرا (ص) وابسته به شهرداری اصفهان واقع در خیابان فروغی واگذار شده است.

 

ابراهیمی در زمینه ارائه کتاب­ های گویا به عموم شهروندان گفت: از برنامه های کتابخانه گویا که امکان استفاده عموم شهروندان را فراهم می کند قرار دادن پایگاه کتاب های گویا در کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان است که در دست اجراست. دیگر برنامه ای که در این زمینه اجرا شده استفاده از تلفن همراه برای شنیدن و خواندن کتاب است در این پروژه کتاب های موبایل با دو فرمت متنی و گویا ، متناسب قرارگیری بر گوشی های تلفن همراه آماده می شود و از طریق سیستم های ارسال بولوتوث در مکان های عمومی که مردم مجبور به انتظار هستند ارائه می گردد. این طرح ابتدا در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و سپس در دو شعبه بانک ملی واقع در میدان امام حسین علیه السلام و خیابان فردوسی و همچنین ترمینال کاوه اجرا شده است.

اجرای این طرح به شکل ارائه cd درب منازل از طریق دو طرح اجرایی در مدیریت کتابخانه های شهرداری اصفهان "خانه به خانه با کتاب" و "کتابخانه مجتمع های مسکونی" در حال پیگیری است.

 

مسئول تهیه و تأمین منابع گویا کتابخانه مرکزی و دیجیتال شهرداری اصفهان، در ادامه بیان کرد: تأمین منابع گویا در حال حاضر عمدتاًً به روش گویاسازی و دیجیتال سازی انجام می پذیرد. دیجیتال سازی منابع گویا تبدیل نوارهای کاست موجود به فایل های دیجیتال صوتی است و گویا سازی ضبط فایل های صوتی از منابع پرطرفدار و درخواستی از طریق کامپیوتر است که توسط نیروهای متخصص داوطلب پس از آموزش نرم افزار کامپیوتر و استانداردهای گویا سازی به آنها انجام می گیرد که این قوانین از کتاب "استانداردهای کتابخانه های نابینایان" تألیف خانم شیرین تعاونی استخراج شده است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 شهریور1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

کلینیک مشاوره اطلاعات در بهمن‏ماه سال 1387 توسط دکتر علیرضا نوروزی متخصص علم اطلاعات و ارتباطات از دانشگاه پُل سزان فرانسه و با حمایت و پشتیبانی آقای موسی محمدی مدیر نشر چاپار آغاز به‏کار نمود و در حال حاضر خدماتي را در زمينه مشاوره اطلاعاتی، به سازمان‏ها و شرکت‏ها و دانشجویان ارائه مي‏دهد.

خدمات کلینیک اطلاعات

  مهم‏ترین خدمات کلینیک اطلاعات عبارتند از:

انجام مشاوره فردی و سازمانی؛

تأمین منابع اطلاعاتی (کتاب، مقاله، گزارش محرمانه، ...) مورد نیاز افراد، سازمان‏ها و شرکت‏ها؛

ارائه خدمات چاپ و نشر کتاب (شامل: تایپ، صفحه‏آرایی، آماده‏سازی برای چاپ، طرح روی جلد، ...)؛

راهنمایی و مشاوره تحصیلی و حرفه‏ای در حوزه کتابداری و اطلاع‏رسانی و کمک به خودشناسی دانشجویان؛

ارزیابی علمی و وارسی اطلاعاتی شرکت‏ها و سازمان‏ها؛

راه‏اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی سازمانی؛

تدوین نقشه جامع علمی و اطلاعاتی برای شرکت‏ها و سازمان‏ها؛

برنامه‏ریزی استراتژیک اطلاع‏رسانی؛

مطالعه و پژوهش در زمینه کسب اطلاعات تجاری برای شرکت‏ها و سازمان‏ها؛

برنامه‏ریزی درازمدت برای دسترسی به اطلاعات تجاری و علمی برای شرکت‏ها و سازمان‏ها؛

ارائه مشاوره تخصصی و فنی به شرکت‌ها و واحدهای صنعتی به منظور حل مشکلات اطلاعاتی و علمی در جهت ارتقای سطح علمی و فنی؛

آموزش شیوه‏های استفاده بهینه از اینترنت، پایگاه‏های اطلاعاتی و نمایه‏نامه‏ها؛

ایجاد بستری مناسب به منظور استفاده از پتانسیل‌های متخصصان اطلاعاتی به منظور حل مشکلات اطلاعاتی شرکت‏ها و سازمان‏ها؛

طراحی و تدوین نظام اطلاعات مدیریت و مدیریت اطلاعات علمی؛

ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی به دانشگاه‏ها و مراکز پژوهشی به منظور ارتقای رتبه ملی و بین‏المللی خود؛

کمک به دانشگاه‏ها و مراکز علمی در زمینه‏های پژوهش، آموزش و خدمات اطلاع‏رسانی و مشاوره اطلاعاتی؛

ایجاد بستری مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه؛

ارائه اطلاعات لازم برای تصمیم‏گیری؛

انجام مشاوره، نظارت، هدایت و ارائه خدمات فنی و برنامه ریزی و سازماندهی کتابخانه های کشور.

مواجهه با مسائل و مشکلات مختلف در زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی، حقوقی، تجاری و غیره اغلب چالش برانگیز و همراه با احساس نارضایتی، سردرگمی، اضطراب، استیصال و درماندگی است. تجربه نشان داده است که هیچ فردی به تنهایی قادر به سامان‏دهی مسائل مختلف زندگی (اعم از مسائل فردی، اجتماعی، حقوقی، تجاری، مالی، و ...) نیست. گاهی ممکن است افراد به منظور حل مشکل، از راهنمایی خانواده، دوستان و اطرافیان بهره‏مند شوند؛ اما دریافت کمک و دانش تخصصی، کنترل بهتر و سریع‏تر مساله یا مشکل را با احتمال خطای کم‏تر میسر می‏سازد.

  ورود به عرصه «رقابت» در سطح ملی و بین‏المللی، به دلیل تحولات و تغییرات عمده‏ای که در عرصه‏های مختلف برای افراد، سازمان‏ها و شرکت‏ها به‏وجود می‏آورد، به طور معمول تنش‏آور و نگران‏کنننده است و گاهی ممكن است دسترسی نداشتن به منابع اطلاعاتی مطمئن و موثق، بحران‏هایی مالی، اقتصادی و اجتماعی برای افراد، سازمان‏ها و شرکت‏ها به‏وجود آورد.

  فعالیت‏های کلینیک مشاوره اطلاعات را می‏توان به دو بخش: «مشاوره» و «حل مساله» تقسیم کرد. در بخش مشاوره، متخصصان آماده هستند تا مراجعان را برای دستیابی به شرایط مناسب‏تر یاری نمایند. خدمات مشاوره به صورت مشاوره حضوری، مشاوره تلفنی و مشاوره الکترونیکی انجام می‏شود.

   خدمات اطلاعاتی کلینیک عبارتند از:

o       مشاوره حضوری؛

o       مشاوره مجازی از طریق پست الکترونیکی؛

o       انجام پروژه علمی و اطلاعاتی برای شرکت‌ها و سازمان‏ها؛

o       برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی؛ و

o       ارائه خدمات مشاوره‏ای و اطلاعاتی به دانشگاه‏ها، دانشجویان، مراکز پژوهشی و شرکت‏ها.

تعیین وقت مشاوره اطلاعاتی

  کلینیک اطلاعات، همه روزه به جز روزهای تعطیل از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر، آماده ارائه خدمات است. شما می‏توانید باتماس تلفنی یا رایانامه، تعیین وقت نمایید و به این ترتیب امکان نخستین ارتباط مشاوره‏ای را فراهم نمایید.   

ارتباط با ما

جهت کسب اطلاعات بيش‏تر با کلنیک اطلاعات تماس حاصل فرماييد:

آدرس: تهران- خیابان ولیعصر(عج)- بالاتر از میدان ولیعصر(عج) - بعد از تقاطع زرتشت غربی- کوچه نوربخش- پلاک40   

رایانامه: ClinicOfInfo@gmail.com

وبـگـاه: http://infoconsultation.googlepages.com

فرزانه همتیان

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 شهریور1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران طی نامه ای به مهندس مهدی نوید، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، ضمن اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص حذف "کتابدار" از مدارس،بر اهمیت کتابخانه به عنوان "مرکز یادگیری" و "مرکز منابع اطلاعاتی" اذعان داشته و برنقش کتابدار  به عنوان "مشاور اطلاع رسانی" معلمان تاکید کرده است.

دکتر رضایی شریف آبادی، طی این پیام خواستار تجدید نظر در خصوص این تصمیم وزارت آموزش و پرورش شده است.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای مهندس مهدی نوید

دبیر محترم شورای عالی آموزش و پرورش

با سلام و احترام،

نقش کتاب و کتابخانه در فرایند تعلیم و تربیت بر خبرگان آموزش و پرورش پوشیده نیست. خوشبختانه در ایران  از بدو تولد رشته کتابداری در نیم قرن پیش تا کنون پژوهش های گرانسنگی دربررسی تاثیر ، نقش و وضعیت کتابخانه های آموزشکاهی انجام شده است. همه این پژوهش ها موید این نظر بوده اند که " بین وجود کتابدار خبره در کتابخانه مدرسه و میزان مراجعه دانش آموزان به کتابخانه و میزان کتابخوانی آنان ارتباط وثیقی برقرار است." پژوهش های انجام شده در سایر کشورها نیز موید یافته های تحقیقات ایرانی است. آنان نیز بر اهمیت کتابخانه به عنوان "مرکز یادگیری" و "مرکز منابع اطلاعاتی" اذعان داشته و برنقش کتابدار  به عنوان "مشاور اطلاع رسانی" معلمان تاکید کرده اند.

متاسفانه اخیرا شاهد صدور دستورالعملی هستیم که کلا بر حذف "کتابدار" از مدارس تاکید داشته و علت آن را نیز مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش می داند. در این دستورالعمل آمده است: "اداره کتابخانه با توجه به بند ب ماده ۱۸ وظایف شورای دانش آموزی مصوب دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عهده شورای دانش آموزی و زیر نظر یکی از مسئولین پرورشی مدرسه خواهد بود." و در پانوشت همین صفحه آمده است: " "نیروهایی که دارای پست کتابدار بوده و مدرک تحصیلی آنها لیسانس یا بالاتر است با طی دوره های آموزشی لازم در مشاغل آموزشی و پرورشی(در صورت نیاز منطقه) یا معاون مدرسه مورد استفاده قرار گیرند."

جناب آقای نوید:

وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی کشور ما به لحاظ مجموعه ، مکان ، تجهیزات ، بودجه وبه ویژه نیروی انسانی با  استانداردهای تعیین شده فاصله تاسفباری داشته و دارد. به نظر می رسد که با این تصمیم غیر کارشناسانه این فاصله بیش از پیش شده و همچون گذشته باید شاهد کم خوانی و عدم اقبال نسل نو به کتاب و اطلاعات باشیم.

انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی این تصمیم را شتابزده و خلاف روند استفاده بهینه از نیروهای متخصص دانسته وآن را تیرخلاص بر کتابخانه های آموزشگاهی تلقی می کند. اداره کتابخانه توسط "شورای دانش آموزی" را نیز حاصل سهل اندیشی و عدم توجه به ظرایف "علم اطلاع رسانی " می داند.

انتظار دارد که حضرتعالی به عنوان فردی خبیر که همواره بر اهمیت کتابخانه و کتابخوانی تاکید داشته­اید زمینه ای فراهم آورید تا این تصمیم مورد تجدید نظر قرار گیرد.

دکتر سعید رضائی شریف­آبادی

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

راضیه زاهدی


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 8 شهریور1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
دانشکده مدیریت اطلاعات دانشگاه Universiti technology MARA در مالزی میزبان کنفرانس آموزش و مهارت در کتابداری و اطلاع رسانی (A-LIEP) در سال 2011 است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب رو ببینید.
 
منبع: لیزنا


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه 4 شهریور1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
با امضاي تفاهم نامه همكاري ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي و دانشگاه تهران اولین دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی كشور با گرایشهای مختلف تاسيس شد و دانشجویان جدیدالورود دوره كارشناسي ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاع رساني دانشگاه تهران در این دانشکده تحصیل خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب رو ببینید.

منبع:لیزنا



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 27 مرداد1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
پیرو اولین همایش ملی پژوهش و تولید علم در حوزه پزشکی که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار گردید، امسال نیز معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اهمیت تولید علم و سنجش علم در رتبه بندی دانشگاهها و کشورها و در راستای ترویج و ترغیب پژوهشگران به تحقیقات کاربردی تر همایش علم سنجی را با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و غیر پزشکی ایران، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می نماید

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.seminarmubabol.org/


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 مرداد1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

جام جم آنلاين: هفتاد و ششمين کنفرانس جهاني کتابداري (ايفلا) به ميزباني گوتنبرگ در كشور سوئد آغاز شد.در اين كنفرانس نماينده اي از ايران حضور ندارد.

 

به گزارش مهر ، فعاليت رسمي هفتاد و ششمين کنفرانس جهاني کتابداري (ايفلا) از امروز سه‌شنبه 10 آگوست (برابر با 19 مرداد) و به ميزباني گوتنبرگ (سوئد) آغاز مي‌شود و برنامه‌هاي اصلي و جنبي آن تا 15 آگوست (24 مرداد) ادامه خواهد يافت.

اين در حالي است که امسال برخلاف دوره‌هاي قبل، هيچ کتابدار و يا نماينده‌اي رسمي از ايران در کنفرانس ايفلا حضور ندارد.

امسال به رغم پذيرفته شدن مقالات حدود 10 نفر از کتابداران ايراني براي ارائه در اجلاس، امکان ثبت نام و اخذ ويزا براي آنها فراهم نشد. در همين راستا بانک‌هاي سوئدي از پذيرش مبالغ مربوط به عضويت و ثبت‌نام کتابداران ايراني که از طريق بانک‌هاي ايراني به حساب آنها واريز شده بود، خودداري کردند و اين مبالغ برگشت خورد.

«لِنا آدلسون ليلروث» وزير فرهنگ سوئد و «يورگن ليندر» شهردار گوتنبرگ براي مراسم افتتاحيه کنفرانس ايفلا پيام‌هاي جداگانه‌اي ارسال کرده‌اند که در محل سالن برگزاري اجلاس قرائت مي‌شود.

موضوع هفتاد و ششمين کنفرانس جهاني کتابداري (ايفلا) «دسترسي آزاد به اطلاعات؛ راهي براي توسعه پايدار» است.

1600 کتابدار از 150 کشور جهان در اين دوره از ايفلا حضور دارند و آخرين يافته‌هاي تحقيقي خود را از پيشرفت‌هاي علم کتابداري در قالب مقالات يا ميزگردهاي اين اجلاس جهاني ارائه خواهند کرد.

منبع: http://jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100882706676

فرزانه همتیان 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 مرداد1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

پیش از این فیلمهای زیادی در هالیوود تولید و ساخته شده‌اند که در آن حداقل یکی از شخصیتهای فیلم کتابدار باشد یا اینکه فیلم در فضای کتابخانه اتفاق افتاده باشد. اگر بخواهیم نمونه‌هایی از این فیلمها را نام ببریم، می‌توانیم به فیلم رستگاری از شائوشنکشاهکار فرانک دارابونت – اشاره کنیم.

فیلم داستان عشق هم در کتابخانه آغاز می‌شود. آلی مک‌گرا کتابداریست که در کتابخانه با رایان اونیل آشنا می‌شود و کتابخانه‌ای که در آن کار می‌کند را با کتابخانه دانشگاه هاروارد مقایسه می‌کند.

The Hollywood Librarian: A Look at Librarians through Film اولین فیلم مستند بلندی است که در مورد کار و زندگی کتابداران ساخته شده است. در این فیلم از ابزارهای سرگرم کننده که در فیلمهای آمریکایی مشاهده می‌شود استفاده شده است. طوری که بیننده در مورد اینکه کتابداران چه کارهایی می‌کنند دچار شگفتی می‌شود. در این فیلم صدها نمونه از کتابداران و کتابخانه‌ها به نمایش در می‌آید. برخی از این نمونه‌ها مثبت و برخی منفی هستند. برخی خنده‌دار و بعضی ناراحت کننده هستند. البته پیش از این هم فیلمهایی در مورد کتابداران ساخته شده بود. مثل Sophie’s Choice ، Philadelphia و It’s a Wonderful Life . نکته مشترک همه آن فیلمها این بود که کتابداران را در وضعیت منفی نمایش می‌دادند. کتابداران فیلمهای Lorenzo’s Oil ، Desk Set و The Shawshank Redemption کاملاً برعکس بودند. یعنی مظهر قدرت و هوش بودند. اما در فیلم کتابدار هالیوود، کتابدار فقط یک کتابدار است با تمام نقاط مثبت و منفی که در کار و زندگی او وجود دارد. در این فیلم بسیاری از مصاحبه‌ها با کتابداران واقعی با قطعه‌های مختلف فیلمهای دیگر ترکیب شده است. کتابدار هالیوود کتابدار اختصاصی کودکان، کتابدار پزشکی، فهرستنویس، کتابدار بذله‌گو و … را بی‌پرده نشان می‌دهد. برنامه سوادآموزی در زندان یا کتابخانه یک مدرسه ابتدایی نمایش داده می‌شود و …

خلاصه اینکه فیلم، ترکیبی است از قطعات زیبا، طنز و مسائل تحلیلی از سوی کتابداران. این فیلم با آگاهی بخشی در مورد پیچیدگی و جنبه دموکراتیک کتابداری یک نگرش جدید در مورد حرفه کتابداری ایجاد می‌کند.

برخی از جملات فیلم

  • مردم کتابداران را تحسین می‌کنند. به نظر من کتابداری شغل کاملی است.
  • نکته شگفت‌انگیز یک کتابخانه خوب این است که فرض کنید یک شخص نابینا به آنجا برود و دست خود را روی کتابها بکشد و یک کتاب را باز کند. هنوز این یکی را ندیده به سراغ کتاب دیگری برود. سپس کتاب سوم و چهارم را باز کند. مطمئن باشید او خود را در آینه این کتابها خواهد دید. شما در کتابخانه به دنبال خودتان می‌گردید.
  • برای من کتابخانه نشان‌دهنده آزادی است. اگر واقعاً در مورد مفهوم آزادی فکر می‌کنید باید بگویم آزادی یعنی قدرت انتخاب. یعنی من قدرت انتخاب دارم. آیا نمادی بهتر از کتابخانه برای نشان دادن آزادی دارید؟
  • کتابخانه به من فرصت بهبود زندگی را داد. من در سن چهل سالگی بی‌خانمان شدم. من با خواندن و نوشتن مشکل داشتم. از کلاس نهم به بعد مجبور بوده‌ام که کار کنم. از وقتی که به کتابخانه آمده‌ام، توانسته‌ام حساب بانکی داشته باشم. کار خوبی دارم و خودم کرایه خانه‌ام را پرداخت می‌کنم. من دوباره روی پاهای خودم ایستاده‌ام. من عاشق کتابخانه هستم.
  • آنها از من پرسیدند آیا تو واقعاً خواهر کاترین هپبورن هستی؟ من گفتم بله. آنها گفتند پس در کتابخانه عمومی کانتون چه کار می‌کنی؟
  • تصویری که من از کتابدارها دارم اینست که همیشه در صحبتها و رفتارهایشان عشوه دارند. من وقتی مدرکم را گرفتم به دوستم گفتم برای یک عشوه چقدر می‌پردازند؟
  • شما مجبور هستید برای تامین گرما، برای تلفن و برق پول بپردازید. اگر نتوانید چه؟ شاید هزینه‌های خود را به حداقل برسانید. اما مسلماً نمی‌توانید آنها را قطع کنید. ولی چیزی که می‌توانید قطع کنید هزینه کتاب است. بدون کتاب اینجا دیگر کتابخانه نیست. ولی واقعیت این است که برای ذخیره پول، کتاب است که حذف می‌شود.
  • ما مثل زنهایی که فقط یک جا می‌نشینند و کتابها را علامت می‌زنند نیستیم.

منبع: http://www2.atfmag.net 

بشیر توسلی 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 10 مرداد1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
كتاب ماه، ماه نامه اي است كه باهـدف اطلاع رسانـي و نقد و بررسي كتابـهاي منتشـر شده در كـشـور، در هشـت نشريه تخصصي با موضوع هاي كليـات، ديـن، ادبيات و فلـسفـه، عـلوم اجتماعي، عـلوم و فنون، تاريخ و جغرافيا، كودك و نوجوان، هـنـر منتشـر مي شـود. مطالب ايـن نـشـريـات شـامـل نــقـد و بررسـي و معـرفي، گفت وگـو، اخبار ،گزارش و مـطالب متنـوع ديـگر ،درباره كتـاب مـي بـاشد. هـمچنيـن فـهـرسـت كتـابـهاي مـنـتـشـر شـده در هــر مـاه به هــمـراه تـصــاويـر روي جـلـد و معـرفي كـوتاهي از اكثر كتابها، ارايـه مـي شـود. لـازم بـه ذكـر است ، كـه نسخـه الكترونيكـي كتـاب مـاه را بايد به وسيـله نرم افزارAcrobatReaderمشـاهده نماييد.

 

منبع:http://www.ketab.ir/-


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 6 مرداد1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، فصلنامه علمی - پژوهشی اطلاع شناسی  به منظور انتشار ششمین ویژه نامه خود با موضوع "آرشیوها و کتابخانه های دیجیتال" از کتابداران، اطلاع رسانان، اعضای هیأت علمی و پژوهشگران دعوت کرد که  مقالات خود را در این حوزه موضوعی به دفتر نشریه ارسال نمایند.

محورهای موضوعی برای انتشار این شماره از نشریه عبارت است از:

 مباحث نظري ( شامل ضرورت ها و رويكردهاي مختلف/ مسائل اجتماعي و مباحث جامعه شناختي مرتبط با موضوع /تاثير و تاثر در نظام هاي اقتصادي /  مسائل زيست محيطي و ... مانند آن)

  • پياده سازي و توسعه كتابخانه­ هاي ديجيتال  و آرشيوهاي وب
  • تأمین محتوا در کتابخانه­ ها و آرشيوهاي دیجیتال
  • سازماندهی محتوا در کتابخانه­ ها و آرشيوهاي  دیجیتال
  • حفظ و نگهداري محتوا در کتابخانه ­ها و آرشيوهاي ديجيتال
  • استانداردهای محتوا در کتابخانه­ ها و آرشيوهاي ديجيتال
  • مبادله محتوا در کتابخانه­ه ا و آرشيوهاي دیجیتال
  • ابزارها و روش هاي بازيابي و ارائه خدمات در كتابخانه ­ها و آرشيوهاي ديجيتال
  • هستی­ شناسی­ها و نقش آنها در بازيابي اطلاعات
  • نمایش محتوا  در کتابخانه ها و آرشيوهاي دیجیتال
  • مدیریت محتوا در کتابخانه­ ها و آرشيوهاي  دیجیتال
  •   مسائل حقوقي در كتابخانه­ ها و آرشيوهاي ديجيتال 

 

منبع:لیزنا
 
فرزانه همتیان

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 30 تیر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

امروز شاهد این مسأله هستیم که افرادی اقدام به گردآوری منابع مربوط به فرد خاص و یا موضوع خاصی می کنند که در اکثر موارد این محتواها نیز ناقص هستند و با عنوان کتابخانه دیجیتال آنها را معرفی می کنند در صورتی که به هیچ وجه نمی­ توان عنوان کتابخانه دیجیتال به آنها اتلاق کرد.

لذا بر خود دانستیم تا به مفهوم کامل و مناسبی از کتابخانه دیجیتال از زبان دکتر مهدی علیپور حافظی اشاره کنیم.

منبع : لیزنا

برای آگاهی بیشتر به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 27 تیر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی

ایران صدا: روز پنجشنبه هفدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و هشتاد ونه دکتر لوکاس استاد برجسته ی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و از مفاخر این دانشگاه درگذشتند. ایشان از چهره های ماندگار مهندسی کشور و از پرطرفدارترین و عزیزترین اساتید نزد دانشجویان بودند. لذا در این برنامه آخرین مصاحبه صورت گرفته باایشان را تقدیمتان می كنيم. وی در این گفتگوی تلفنی از تکنولوژی ساخت مغز مصنوعی می گوید.

برای دیدن این مصاحبه به ادامه مطلب بروید

روحش شاد...

منبع : ایران صدا



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 27 تیر1389 توسط تیم دانشجویان اطلاع رسانی پزشکی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک